Note | ||
---|---|---|
| ||
Trotz des Ausfalls von Lehre in Anwesenheit an der CAU gilt: dieses Seminar findet statt und startet am 7. April, 15 Uhr mit dem Kick-Off-Meeting, wenngleich in virtueller Form. Das Kick-Off-Meeting findet in Although, there are not lectures with attendance at the CAU the following applies: this seminar will take place and start online on the 7th of April at 3 pm with the kick-off meeting. The kick-off meeting takes place at https://mediaportal01.rz.uni-kiel.de/b/sun-ctr-dq4 statt. Für ein Seminar ist weniger Interaktion notwendig als für eine Vorlesung. Die vorgesehenen Individualtermine können prima online abgehalten werden. |
Sinn dieses Seminars ist es, sich mit einem Themengebiet aus dem Bereich der Layoutalgorithmen intensiv und selbständig wissenschaftlich auseinanderzusetzen. Das Thema ist in einem mündlichen Vortrag und einer schriftlichen Ausarbeitung zusammenzufassen. Ein weiterer Sinn dieses Seminars ist es, das Arbeiten in strukturierten zeitlichen Abläufen zu üben, wie es z.B. für Workshops/Tagungen üblich ist. Beide Aspekte sind erfahrungsgemäß eine gute Vorbereitung auf die Anfertigung einer Abschlussarbeit. Es sind auch diverse Abschlussarbeitsthemen auf diesem Themengebiet zu vergeben; bei Interesse sprechen Sie uns bitte an.
Dieses Seminar wird in zwei Varianten angeboten, als Bachelor-Modul und als Master-Modul. Im Vergleich zum Bachelorseminar erwartet das Masterseminar eine größere Einbeziehung von verwandten Arbeiten, und dementsprechend eine umfangreichere Ausarbeitung und Präsentation (siehe unten. A seminar needs less interaction than a lecture. All scheduled individual meetings can take place online. |
The purpose of this seminar is to independently scientifically work on a layout algorithm topi. The goal is to summarize the topic in an oral presentation and a written elaboration in form of a paper. Another purpose of this seminar is to practice working in structured and time-driven workflows (e.g. for conferences or workshops). Moreover, both of these aspects are a good preparation for working on your thesis. We have many theses regarding these topics available; contact us if you are interested in that.
This seminar is a bachelor and master module at the same time. Compared to the bachelor seminar, we expect that master students include more related papers and therefore write a longer paper and hold a longer presentation (see below).
Section | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Imprtant Dates
VoraussetzungenRequirements | Wissenschaftliches Arbeiten von Prof. Peters |
---|---|
DozentenLecturers | Reinhard von Hanxleden (rvh@informatik.uni-kiel.de) |
Blockseminartag | TBD |
Block seminar day | TBD |
---|
Topics
Expand | |||
---|---|---|---|
| |||
Zur Verfügung stehen die folgenden Paper aus verschiedenen Themenbereichen. Die mit einem markierten Paper sind diejenigen, die wir wichtiger finden als die ohne Stern. Weil sie einen Stern haben halt. Die Paper werden You may choose one of the following papers from the different topics. The papers marked with a are the ones that we deemed more important. The papers are assigned via first-come-first-serve vergeben. Ist ein Paper schon an jemanden vergeben, vermerken wir das hier. Viele der Links werden nur aus dem Netz der Uni Kiel heraus funktionieren. Bei Problemen einfach Bescheid sagen. Note | . Already taken papers are marked. Many of the links do only work in the university network. If any problems occur feel free to contact us.
Aesthetics and PerceptionLloyd, Rodgers, and Roberts. "Metro map colour-coding: effect on usability in route tracing." In International conference on Theory and Application of Diagrams, pp. 411-428. Springer, 2018. PDF Burns, Carberry, Elzer, and Chester. "Automatically recognizing intended messages in grouped bar charts." In International Conference on Theory and Application of Diagrams, pp. 8-22. Springer, 2012. PDF Human Computer InteractionPietriga. "A Toolkit for Addressing HCI Issues in Visual Language Environments." In IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing (VL/HCC), pp.145–152. 2015. PDF Green, Petre. "Usability Analysis of Visual Programming Environments - A Cognitive Dimensions Framework." In Journal of Visual Languages and Computing, pp. 131–174, Issue 7–2. 1996. Seite mit PDF Pourali, Atlee. "A Focus+Context Approach to Alleviate Cognitive Challenges of Editing and Debugging UML Models." In ACM/IEEE 22nd International Conference on Model Driven Engineering Languages and Systems (MODELS), pp. 183–193. 2019. PDF Moscovich, Chevalier, Henry, Pietriga, Fekete. "Topology-Aware Navigation in Large Networks." In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI), pp. 2319–2328. 2009. (vergeben) PDF Frisch, Dachselt. "Off-Screen visualization techniques for class diagrams." In Proceedings of the 5th International Symposium on Software Visualization, pp. 163–172. 2010. PDF Graph DrawingChevalier and Safro. "Comparison of coarsening schemes for multilevel graph partitioning." In International Conference on Learning and Intelligent Optimization, pp. 191-205. Springer, 2009. PDF Athenstädt, Hartmann, and Nöllenburg. "Simultaneous embeddability of two partitions." In International Symposium on Graph Drawing, pp. 64-75. Springer, 2014. PDF Euler DiagramsBottoni, Costagliola, and Fish. "Euler diagram encodings." In International Conference on Theory and Application of Diagrams, pp. 148-162. Springer, 2012. PDF Chapman, Stapleton, Rodgers, Micallef, and Blake. "Visualizing sets: an empirical comparison of diagram types." In International Conference on Theory and Application of Diagrams, pp. 146-160. Springer, 2014. PDF Other Types of DiagramsErwig and Smeltzer. "Variational Pictures." In International Conference on Theory and Application of Diagrams, pp. 55-70. Springer, 2018. Seite mit PDF |
Process
Expand | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termine im SemesterDates in the semester
Ende der Frist für die Themenauswahl | DiPer E-Mail an Sören
Die Vorbesprechung wird online stattfinden. Wir werden hier einen entsprechenden Link veröffentlichen.Di
anschließend | Zuordnung Ausarbeitungen/Reviewer | Per E-Mail
Vortrag zur Gestaltung einer guten Präsentation? |
Di
Vorträge | Die AbschlussvorträgeWie genau die Abschlussvorträge aussehen hängt vom weiteren Pandemieverlauf ab. Von vorbereiteten Videos über Live-Videokonferenzen sind diverse Möglichkeiten denkbar. Bis Ende Mai sollten wir mehr wissen. |
The Final PresentationsCurrently, it is unclear how the talks will take place. This will be influenced by the development of the pandemic. We can think of recorded videos or a live conference or other alternatives. We expect to be able to make a decision at the end of Mai. |
Process and Grading
Expand | ||
---|---|---|
| ||
AusarbeitungPapers,VortragTalks, ReviewDas Seminar beinhaltet die Erstellung einer Ausarbeitung, eines Vortrags, und zweier Reviews. AusarbeitungDie Ausarbeitung soll eine Übersicht über das behandelte Themengebiet darstellen. Sie sollte so verfasst sein, dass sie von einer fortgeschrittenen Bachelor-Informatik-Person gut verstanden werden kann. Die Ausarbeitung soll 6 (Master) bzw. 4 (Bachelor) Seiten umfassen, nicht mehr und nicht weniger, und den ACM LaTeX-Style verwenden (dazu mehr Details weiter unten). Generell empfehlenswert ist ein Blick in die Hinweise für die Anfertigung einer Abschlussarbeit. VortragDer Vortrag soll 40 Minuten (Master) bzw. 25 Minuten (Bachelor) lang sein, woran sich 5 Minuten Zeit für Fragen anschließen. Zu dem Vortrag sollen Folien erstellt werden. Die Vortragsfolien sollten Seitennummern enthalten, um gezielte Rückfragen nach dem Vortrag zu ermöglichen. Sollte das Thema auch eine konkrete Implementierung behandeln, ist eine entsprechende kurze Tool-Demo im Rahmen des Vortrages großartig. Die Wahl eines geeigneten Präsentationstools ist frei. Der Vortrag kann sowohl auf Deutsch als auch Englisch gehalten werden. ReviewEin Review einer Ausarbeitung besteht aus folgenden zwei Komponenten:
Vom Umfang sollte das Review (1. Teil) mindestens einer halben A4 Seite entsprechen. Es soll ein ausformulierter Text sein und nicht nur aus Stichpunkten bestehen. Inhaltlich ähnelt es dem, was auch in den Individualterminen besporchen wird, nur etwas ausfühlicher und mit klarem Fokus auf Aufbau, Inhalt und Verständlichkeit des Papers. In dem Review-Fomular von EasyCair können keine Dateien angehängt werden, es kann also kein annotiertes PDF als Detailkorrektur angehängt werden. Die Zuordnung von Papern zu Reviewenden geschieht kurzfristig nach dem Abgabetermin für die Review-Versionen der Ausarbeitungen, basierend auf den dann abgegebenen Ausarbeitungen. BenotungDas Seminar ist benotet. Die Endnote basiert auf den einzelnen Meilensteinen (Versionen der Ausarbeitung, Reviews, Folien, Vortrag). Es werden jeweils die Qualität sowie die Rechtzeitigkeit (siehe Terminplanung) bewertet. Das Nicht-Einhalten von Terminen kann zum Nicht-Bestehen des Seminars führen. |
This seminar includes the creation of a paper, a talk, and two reviews. PaperThe paper should provide an overview of the chosen topic. It should be written in a style that late bachelor student can understand it. The paper should be 6 (master) or 4 (bachelor) pages long, not more not less, and it should use the ACM LaTeX-style (more details below). We advise you to read the writing advice for writing a thesis. TalkThe talk should be 40 minutes (master) or 25 minutes (bachelor) long. This is followed by 5 minutes of questions. The slides should contain page numbers to allow the participants to ask specific questions after the talk. It would be great to include a short tool demo if your topic includes some concrete implementation. You can freely choose your presentation tool. The talk can be held in English or German. ReviewA review consist of two parts:
The first part of the review should be at least half an A4 page long. It should be written in full text and not only consist of notes. The review content should be similar to the review you get during the individual dates, however, it should be more in detail and with a clear focus on content, structure, and readability of the paper. It is not possible to add files in the EasyChair review form. Therefore, it is not possible to add an annotated pdf as detailed correction. The reviews are assigned after the review-version deadline and are based on the submitted version of the papers. GradesThis seminar is graded. The grade is based on each milestone (the different versions of the paper, the reviews, the slides, the talk). For each milestone quality, timing (see dates) are graded. You may fail the seminar because of missed deadlines. |
Techical Details
Expand | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||
LaTeXIhre Ausarbeitungen sind mit Hilfe von LaTeX zu verfassen und müssen den Stil der ACM benutzen. In dieser ZIP-Datei finden Sie alle benötigten Dateien dafür, inklusive eines Beispiel-Dokuments, welches hilfreiche LaTeX-Tips für den Anfang enthält. Kopieren Sie die Dateien in ein beliebiges Verzeichnis und fangen Sie an, Ihre Ausarbeitung zu schreiben. Für die Bibliographie (enthält wissenschaftliche Publikationen, die referenziert werden, um Quellen zu belegen) bietet LaTeX ebenfalls Lösungen. Im Beispiel finden Sie eine Datei namens Beachten Sie beim Verfassen Ihrer Ausarbeitung insbesondere folgende Punkte:
EasyChair TutorialUnser Seminar findet ihr im EasyChair-System genau hierYour papers should be created using LaTeX and have to be in the ACM style. You can find all necessary files in this archive, including an example document that includes helpful LaTeX-hints to start with. Copy all files in some folder and begin to write your paper. LaTeX can create a bibliography (it includes scientific publications, which are referenced to prove statements) too. The example includes a file named While writing your paper keep the following in mind:
EasyChair TutorialYou can find our seminar in EasyChair here.
|
Ressourcen
Expand | ||
---|---|---|
| ||
Generell ist es empfehlenswert, aus dem Uni-Netz heraus nach verwandten Publikationen zu suchen, da man hier Zugriff auf einige Online-Blbliotheken bekommt. Zur Suche empfehlen sich folgende Suchmaschinen und SeitenIn general, it is advised to look for related work in the university network since you will get access to many online libraries. We the following search engines and web pages:
|
...